yam-yam cycling group

سایز دوچرخه :

در ابتدا باید دوچرخه ای را انتخاب کرده باشید تا به اندازه شما باشد. تمامی ...

 دوچرخه ها مرغوب در هر مدل حداقل 3 تا 5 سایز دارند و هر یک به روش خاصی سایز بندی را مشخص می کنند به طوری که یک کارخانه سایز را با S, M, L, XL, XXL تفکیک می کند، که S نشانه SMALL و M نشانه MEDIUM و L نشانه LARGE و XL نشانه XLARGE بوده و هر فرد بسته به اندازه قدش باید سایز دوچرخه خود را گزینش کند. سایز بندی ممکن است براساس اینچ به 15 و 17 و 19 و 21 و یا بر اساس سانتیمتر به 41 و43 و 46 و 51 تقسیم بندی شود.

حال این سایزها از کجا بدست می آید و چگونه می شود در صورت عدم وجود سایز بر روی تنه دوچرخه آن را پیدا کنیم؟ برای این کار می توانید با یک متر فاصله توپی تنه تا بست لوله زین را حساب کنید که اگر به اینچ متر کرده باشید به یکی از اعداد 15 یا 17 یا 19 یا بیشتر می رسید و یا اگر به سانتیمتر حساب کنید، به اعداد 43 یا 46 یا 51 یا بیشتر می رسید. برای نمونه فردی با قد 170 سانتیمتر باید سایز 46 سانتیمتر یا 19 اینچ یا M, L را انتخاب کند. البته توجه به سایز گاه از مدلی به مدل دیگر فرق می کند چه بسا در یک مدل سایز L برای شما مناسب بوده و در یک مدل بالا تر سایز M برای شما مناسب باشد و شما بهتر بتوانید آنرا کنترل کنید. یکی از معیارهای انتخاب این است که فرد ایستاده و دوچرخه بین دو پایش قرار می گیرد و باید حداقل 2 تا 4 انگشت تنه با فاق شما فاصله داشته باشد. اگر به تنه چسبیده باشید و به ناچار بر روی انگشتان پای خود باستید، آن تنه بلند است و اگر فاصله تنه با فاق زیاد باشد آن تنه کوتاه است. تنه های کوتاه معمولن کنترل شان راحت تر است ولی این خاصیت در سراشیبی خوب بوده و در سر بالایی باعث خستگی شما می شود. می بایست خود را عادت دهید تنه با سایز بدن تان سوار شوید. این نکته را توجه کنید که گاه فروشندگان به دلیل اینکه سایز مناسب شما را ندارند سعی می کنند تا دوچرخه موجود در مغازه خود را به شما بفروشند ولی به هیچ عنوان اگر تنها مدل مرغوب باقی مانده در بازار هم باشد آنرا نخرید، تصور کنید شما کفش غیر سایز پا خود را تهیه می کنید و این انتخاب هم به مانند آن است که شاید در ابتدا چندان متوجه تاثیر انتخاب بد تان نشوید ولی در استفاده طولانی باعث آسیب به بدن تان می شود. آسیب به کمر، زانو و... از آن جمله خواهد بود.

برجسته ترین قسمت یک دوچرخه تنه آن می باشد که باید محکم بوده و طراحی فنی آن به صورتی باشد که انرژی دوچرخه سوار را هدر ندهد. بنابر این توصیه می شود از برخی مدل های سازندگان معتبر داخلی یا شرکت های وارد کننده معتبر با خدمات پس از فروش خرید کنید. دوچرخه های متفرقه که بیشتر آن ها چینی می باشند ظاهری فریبنده دارد ولی در عمل قابل قیاس با دیگر دوچرخه ها نیستند. شما اگر یک تنه خوب داشته باشید، بعد ها می توانید سایر لوازم دوچرخه را ارتقا دهید، ولی هیچ گاه به فکر ارتقا لوازم در یک تنه ضعیف و نامرغوب و کم ارزش نباشید، وسیله ای که پایه اصلی اش ایراد دارد ارزش هزینه ندارد، پس به خرید یک تنه خوب فکر کنید، البته تنه تمامی سازندگان معتبر دوچرخه خوب بوده ولی هر تنه با توجه به لوازم عرضه شده بر روی همان چرخ ارزنده است و سازندگان برای لوازم مرغوب، تنه ای با قابلیت ویژه آن لوازم ساخته اند تا در تلفیقی هماهنگ بهترین بازدهی را داشته باشد. هرگز برای یک تنه رده پایین یک کارخانه، لوازم رده بالا (حتی یک قطعه) استفاده نکنید.

سازندگان معتبر کالای ساخته شده خود را که به آن اطمینان دارند برای چند سال گارانتی می کنند و شما در هنگام خرید در صورت اعلام گارانتی توسط فروشنده از او به صورت کتبی با مهر سازنده طلب کنید، چون بسیاری از تنه ها دارای گارانتی معتبری نبوده و با توجه به استفاده محدود خریداران از کالای خریداری شده، و از آنجا که در مدت کوتاه به مشکلی بر نمی خورند، چندان به اهمیت وجود گارانتی توجهی نمی کنند. با توجه به اینکه در این رشته شاهد ورود نو آوری های جدید می باشیم چه بسا یک سازنده معتبر نیز طرحی را وارد بازار مصرف می کند که در استفاده و تجربه دارای ایراد فنی می گردد و حتی برای سال بعد آن مدل دیگر عرضه نمی گردد، پس از نوآوری ها و مدل های خاص تنه که تجربه نشده در سال نخست ارایه، خریداری نکنید تا بی نقص بودن آن ثابت شود و ایراد های احتمالی اش بر طرف گردد. البته تنه های تمامی سازندگان مشهور بی عیب و نقص بوده و آزمایشات متعدد بر روی آن تنه ها انجام شده تا در دنیای پر رقابت موجبات بد نامی شان فراهم نشود.

گردآورنده : رضا محسن پور