yam-yam cycling group

yam-yam cycling group

برگزاری تورهای داخلی و خارجی
yam-yam cycling group

yam-yam cycling group

برگزاری تورهای داخلی و خارجی

نحوه تعویض دنده دوچرخه در شرایط گوناگون :

در بیشتر دوچرخه ها بنا بر نوع دوچرخه، تعداد 21، 24 و 27 دنده تعبیه شده است. 3 دنده جلو که به آن طبق گفته می شود و 7، 8 یا 9 دنده در عقب که به خودرو مشهور است.

شاخص دنده جلو – نحوه به کارگیری

دنده 1 (سبک) برای سربالایی - دنده 2 (نرمال یا معمولی) برای سطح صاف یا مسیر های کفی - دنده 3 (سنگین) در سرپایینی

در بیشتر دوچرخه ها بنا بر نوع دوچرخه، تعداد 21، 24 و 27 دنده تعبیه شده است. 3 دنده جلو که به آن طبق گفته می شود و 7، 8 یا 9 دنده در عقب که به خودرو مشهور است.

شاخص دنده جلو – نحوه به کارگیری

دنده 1 (سبک) برای سربالایی - دنده 2 (نرمال یا معمولی) برای سطح صاف یا مسیر های کفی - دنده 3 (سنگین) در سرپایینی

در مسیر های سربالایی از طبق (دنده جلو) یک استفاده می شود. پیش از رسیدن به سربالایی (حدودن 10 متر) انتخاب دنده کرده تا دنده در سربالایی گیر نکند و دور پای دوچرخه سوار کم نشود و دوچرخه سوار از حرکت باز نایستد. در چنین شرایطی خودرو (دنده عقب) را بنا به شیب مسیر و فشار وارده بین 1 تا 3 انتخاب می کنیم (کوچکترین طبق توسط زنجیر با سه خودرو بزرگ هم راستا شود).

در مسیر های کفی ابتدا طبق را از یک به دو تغییر می دهیم. اگر دوچرخه سوار احساس کند که دور پای مناسبی ندارد می تواند برای سنگین تر رکاب زدن و یا سرعت بیشتراز خودروی 3 تا 6 را انتخاب کند (طبق وسط توسط زنجیر با سه خودرو متوسط هم راستا شود).

در سرپایینی ها و شیب های تند می بایست طبق را به 3 تغییر داده و در صورت تمایل به شتاب و سرعت بیشتر می توان خودرو را از 6 تا 9 افزایش داد (طبق بزرگ تر توسط زنجیر با سه خودرو کوچک تر هم راستا شود).


چند نکته برجسته

در هر دو دنده چه در جلو و چه در عقب، زمانی که شما به تعویض اقدام می کنید با هر دستور و یا اجرای تعویض، می بایست یک حرکت در طبق عوض کن و شانژمان صورت بگیرد. به عبارتی دیگر پس از کلیک کردن دنده ها در قسمت دسته دنده، می بایست یک تغییر وضعیت در طبق و خودرو صورت پذیرد. در غیر این صورت دوچرخه را جهت رفع اشکال نزد تکنسین مجرب ببرید.

در زمان دوچرخه سواری و استفاده از دنده ها حتمن طبق، زنجیر و خودرو می بایست در یک راستا قرار گیرد و یا به عبارت دیگر هم راستا شدن بزرگ ترین طبق و زنجیر و بزرگت رین خودرو کاملن نا درست بوده و فرسایش زودرس این سه قطعه و اتلاف انرژی را برای دوچرخه سوار به همراه خواهد داشت. به همین منوال، هم راستا شدن کوچک ترین طبق و زنجیر با کوچک ترین خودرو نیز نا درست است.

موارد نام برده برای رشته کوهستان در کلاس کراس کانتری، هایبرید (سایکل توریست) و آل مونتاین و فول ساسپنشن می بایست رعایت شود و در کلاس های DH دانهیل، تریال و BMX کاربردی ندارد. در رشته کورسی به دلیل وجود 2 طبق یا دنده در جلو و 9 الی 10 خودرو در دوچرخه ها، تناسبی که در بالا بیان شد، تنظیم و استفاده قرار می گیرد و در دوچرخه های تک سرعته پیست یا دیگر رشته های کورسی که از دوچرخه تک سرعته استفاده می شود، کاربرد ندارد.


گردآورنده : رضا محسن پور

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد